NASZE REALIZACJE

TEKNIKA zaprojektowała linię tartaczną FAMEG

Linia Primultini przeciera drewno bukowe na markowe krzesła.

Marka Fameg w meblarstwie jest synonimem tradycji rzemiosła i jednocześnie niezwykłych dokonań w zakresie wzornictwa krzeseł giętych, które do dziś inspirują projektantów na całym świecie. Firma Primultini zaprojektowała i zainstalowała dla tego producenta krzeseł

linię do przetarcia drewna bukowego.

W listopadzie tego roku Fameg uruchomi najnowocześniejszy w Europie tartak do produkcji tarcicy, która będzie wykorzystywana w 100% na potrzeby własne fabryki. Otwarcie tartaku połączonego z fryzarnią uprości zaopatrzenie zakładu, dla którego fryzy dostarczali dotąd zewnętrzni kooperanci. Drewno bukowe w tartaku w Radomsku będzie przycinane według indywidualnego zapotrzebowania, co zwiększy wydajność i pozwoli na oszczędności. Jak przekonują zarządzający firmą, takiej technologii jak w Famegu nie będzie miał żaden tartak w Polsce. 

Za kompleksowy projekt linii przetarcia, dostosowanej do specyficznego profilu produkcji firmy Fameg, odpowiada firma PRIMULTINII, której przedstawicielem w Polsce jest TEKNIKA. Trudne w obróbce twarde kłody bukowe, z których Fameg produkuje znane na całym świecie krzesła,były wyzwaniem jeśli chodzi o dobór technologii przetarcia. 


‐ Mając doświadczenie w kilku tego typu inwestycjach w zakładach produkujących m.in. podłogi drewniane z drewna liściastego, oparliśmy projekt tartaku dla Famegu na technologii taśmowej Primultinii ‐ mówi Grzegorz Chylak z firmy TEKNIKA. ‐ Pilarka pionowa pozwala na przecieranie także kłód o bardzo dużej średnicy nawet 600 mm, z czym nie poradziłby sobie z trak tarczowy z ograniczonym prześwitem. Nawet przy tak trudnym w obróbce materiale, pilarka Primultinii jest w stanie osiągnąć wydajność do 60 m3 dziennie, przy pracy jednozmianowej.

Ważnym elementem linii, wpływającym na wysoką wydajność przetarcia i końcową jakość fryz, jest automatyczna korowarka. Uwagę zwraca jest nietypowa konstrukcja pilarki z pochyloną kolumną.

Zanim kłoda trafi do na wózek pilarki, jest skanowana przy pomocy laserów, które ją opomiarowują oraz wspomagają proces optymalnego rozkroju, sugerując najlepszy sposób przetarcia konkretnej kłody. Dzięki temu z każdego surowca producent jest w stanie uzyskać najwyższej jakości elementy służące do produkcji krzeseł.

‐ Ogromną zaletą technologii Primultini jest to, że pochylony o 18 stopni suport jest nieruchomy a wózek z stabilnie umocowaną kłodą przesuwa się wzdłuż piły. Dzięki temu mamy gwarancję wyższej jakości i dokładności cięcia ‐ dodaje Grzegorz Chylak.

Inwestowanie Famegu w nowoczesne technologie ma na celu stałe doskonalenie jakości procesów produkcji, a w konsekwencji – jakości oferowanych mebli. Niebawem rozpocznie również działanie nowatorskie laboratorium. Będzie ono prowadziło prace badawcze w zakresie obróbki drewna, modyfikacji tradycyjnych i wdrażania nowych technologii dla podmiotów związanych z szeroko zdefiniowanym przerobem drewna.

‐ Nie wszyscy wiedzą, że Fameg to największy w Europie zakład mebli giętych. Nie wszyscy wiedzą, że produkowane przez nas meble mają ponad 130‐letnią, fascynującą historię. Nie wszyscy wiedzą, kim był Michael Thonet, genialny wynalazca, twórca krzeseł, na których siedzieli m.in. Pablo Picasso, Liza Minnelli, Albert Einstein, Johannes Brahms ‐ mówi Tadeusz Polanowski, właściciel i prezes zarządu firmy. ‐ Kupując w 2012 roku Fameg, historycznie czwartą fabrykę rodziny Thonetów, miałem świadomość, że nie jest to zwykły zakład produkcyjny.

W okresie najlepszej prosperity bracia Thonetowie, synowie założyciela fabryki, produkowali w fabryce w Radomsku około 50 000 krzeseł miesięcznie, z czego 1/3 produkcji znajdowała nabywców na rynkach zagranicznych. Już w roku 1884, czyli zaledwie po trzech latach działalności, była to największa firma meblowa w Królestwie Polskim, która dysponowała własnymi składami i sklepami w Łodzi, Warszawie, Petersburgu, Moskwie i Odessie. Ten niewyobrażalnie dynamiczny rozwój firmy przerwały dwa pożary w 1889 i 1910 roku.Wywołany pożarami kryzys zakończył się dopiero w 1914 roku.

Dziś fabryka Fameg nie tylko szczyci się piękną historią, ale tworzy ją dla kolejnych pokoleń. Dowodem na to są nie tylko nowoczesne technologie, które są wdrażane w zakładzie w Radomsku, ale przede wszystkim doskonałe wzornictwo, na które stawia producent.

Nowoczesny fotel z kolekcji 1620, zaprojektowanej przez studio Pawlak&Stawarski niespełna dwa miesiące po premierze na tegorocznych targach Mediolanie, otrzymał wyróżnienie w konkursie must have 2017.

‐ W przypadku tej kolekcji stworzyliśmy nietypową, ażurową podstawę, wykonaną z drewna litego ‐ mówi projektant kolekcji. ‐ Połączenie trzech elementów konstrukcji nóg o okrągłym przekroju w jednym miejscu, tworzy charakterystyczne wiązanie, a siedzisko i oparcie z giętej sklejki sprawiają wrażenie miękko zawieszonych nad stelażem i swoją formą eksponują detale konstrukcyjne.

Kolejne nowości zaprezentowane w Mediolanie to 1701 (stół i krzesło) oraz A‐1702 (krzesło) autorstwa STROOG Andrzej Lęckoś. Kolekcje te, zaprojektowane przez doświadczonego i wielokrotnie nagradzanego projektanta mebli do produkcji wielkoseryjnej, w sposób szczególnyprzyciągały uwagę zwiedzających ze względu na ich kreatywność i innowacyjność w zakresie formy, koloru i technologii produkcji.

Uruchomienie tartaku w fabryce Fameg w Radomsku jest kolejną realizacją na mapie kilku tysięcy obiektów referencyjnych firmy TEKNIKA. Współpraca z renomowanym producentem krzeseł bazującym na trudnym w obróce surowcu była dużym wyzwaniem, ale też przyniosła wiele satysfakcji.

‐ To dla nas kolejne zdobyte doświadczenie, które wzmacnia fachową wiedzę naszych projektantów i techników ‐ zaznacza Marek Wiśniewski. ‐ Będziemy ją z całą pewnością wykorzystywać przy kolejnych realizacjach.